Tips om je doelgroep te bereiken

Vandaag de dag worden we overladen met reclameboodschappen. Niet alleen op tv en de radio, maar ook online wordt je met de één na de andere reclameboodschap geconfronteerd. Voor ondernemers kan het daardoor best lastig zijn om hun doelgroep te bereiken.

Het simpel inzetten van alle kanalen is geen optie. Dat is namelijk niet alleen veel te duur, maar ook niet effectief. Want je hebt namelijk ook een goede reclameboodschap nodig. Bereik alleen is dus onvoldoende.

Maar hoe kun je dan je doelgroep bereiken en ervoor zorgen dat jouw reclameboodschap bij een binnenkomt, zodat ze de gewenste actie gaan ondernemen? In dit artikel delen we daarvoor een aantal waardevolle tips met je.

Bedenk een onweerstaanbare propositie

Iedere reclameboodschap begint met een propositie. Een propositie is een omschrijving van wat je levert. Het is je aanbod. Meestal in een krachtige zin verwoord. Onderdelen die je in een propositie kunt verwerken zijn:

  •         Welke behoefte je dienst/product vervult
  •         Wat de voordelen van je dienst/product zijn
  •         Wat je product of dienst beter maakt dan dat van je concurrent

De propositie moet ervoor zorgen dat je doelgroep getriggerd wordt door je reclameboodschap en door de inhoud van je boodschap gemotiveerd wordt om de gewenste actie te nemen. En wat betreft die actie: dat kan van alles zijn.

Denk aan het inplannen van een showroom afspraak, het aanvragen van een brochure of offerte of het online bestellen van een product. Maar zoals je wellicht al weet is het belangrijk dat de gewenste actie duidelijk is en het aantal gewenste acties beperkt blijft. Op die manier blijft het voor je doelgroep overzichtelijk welke keuzes ze hebben en wordt het maken van een keuze ook eenvoudiger voor ze.

Zo zie je bijvoorbeeld vaak op websites dat je een offerte kunt aanvragen of een (showroom)afspraak  kunt inplannen. Met deze twee acties dekje enerzijds de mensen die zich aan te oriënteren zijn en aan de andere kant mensen die al weten wat ze willen en een prijsopgave willen om bijvoorbeeld jouw aanbod met dat van een concurrent te kunnen vergelijken.

Bedenk dus goed wat jouw propositie is en welke actie je van je doelgroep verlangt als je een reclameboodschap gaat maken.

Breng je propositie bij je doelgroep onder de aandacht

Wanneer je een goede reclameboodschap heb uitgewerkt, is het belangrijk dat de boodschap onder de aandacht van je doelgroep komt. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor:

Kortom, er zijn tal van manieren om je reclameboodschap onder de aandacht van je doelgroep te brengen.

Meten is weten

Investeren in reclame zonder te meten wat het je oplevert is af te raden. Bij elke reclamevorm is het zaak om zo snel mogelijk te achterhalen of het rendement goed is, of dat je jouw marketingbudget beter in een andere reclamevorm kunt investeren.

Zorg daarom altijd dat je, voordat je daadwerkelijk in reclame investeert, vooraf scherp hebt welke resultaten je wilt meten. Wanneer je niet goed weet op welke manieren je jouw reclameboodschap het beste bij je doelgroep onder de aandacht kunt brengen, is aan te raden om een reclamebureau in te schakelen. Zij kunnen je van een passend advies voorzien, zodat de kans op een goed rendement op je investering zo groot mogelijk wordt. Succes!

 

Tips om je doelgroep te bereiken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven