Wat zijn de valkuilen bij het via Google adverteren?

Google adverteren wordt vandaag de dag door het gros van de ondernemers liefdevol omarmd. Google AdWords, ook wel met de algemene term SEA (Search Engine Advertising) aangeduid, is het advertentieprogramma van Google waarmee je de belangrijkste zoekwoorden kunt vaststellen en inzetten om er zo mee te adverteren. Het resultaat? Meer traffic naar jouw website en meer conversie. Tenminste, als je het goed aanpakt. Zeker voor beginners is het via Google adverteren geenszins een fluitje van een cent. Zeker niet als je er rekening mee houdt, dat er enkele belangrijke valkuilen bestaan.

Veranderingen in matching

Hoe streng Google ook voor ons is omtrent het formuleren van zoekwoorden, zelf neemt het platform het daar wat minder nauw mee. Een weinig toegejuichte ontwikkeling die enkele jaren geleden zijn intrede deed, is het feit dat Google doorlopend veranderingen aanbrengt in de matching. Met matching bedoelen we de overeenkomst tussen de door jou opgegeven en de door potentiële klanten ingevoerde zoektermen. Steeds vaker zijn door internetgebruikers ingevoerde zoektermen minder relevant voor jouw campagne. Een professioneel kantoor zoals een bureau voor online marketing in Groningen controleert de zoektermen in je campagnes en de relevantie van je advertenties

De valkuil van de automatische biedstrategie

Maak je als ondernemer gebruik van Google adverteren, dan zul je merken dat het platform de voorkeur geeft aan de implementatie van automatische biedstrategieën. Alhoewel dat op zich geen hekel punt hoeft te zijn, dien je daarvoor natuurlijk wel over data te beschikken. Een op conversiedata gebaseerde biedstrategie werpt alleen zijn vruchten af als er daadwerkelijk voldoende conversiedata bestaan. Stel je voor dat je de afgelopen week een minimaal aantal producten hebt verkocht, dan wordt het algoritme een stuk minder betrouwbaar. Een bureau gespecialiseerd in online marketing in Groningen kan u hierin inzicht verschaffen.

De valkuil van automatische doelgroepuitbreiding

Binnen Google adverteren kun je ervoor kiezen de strategie van remarketing, ook wel retargeting genoemd, toe te passen. Je benadert eerdere bezoekers van je website dan met gerichte advertenties, gebaseerd op hun eerdere online gedrag. Doorgaans leidt dit tot de gewenste stijging in je conversie. Je kunt hier echter de mist mee ingaan wanneer je in Google adverteren het vinkje bij ‘doelgroepuitbreiding’ niet hebt uitgeschakeld. Wanneer je doelgroep onbedoeld wordt uitgebreid, is er automatisch geen sprake meer van een remarketingcampagne. Je bereikt dan een doelgroep die nog niet bekend is met jouw onderneming, product of dienst.

Wat zijn de valkuilen bij het via Google adverteren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven